Manuální, nebo automatická převodovka?
Snad každý z nás tuto situaci alespoň jednou v životě zažil. Až do teď jste jezdili s manuální převodovkou, přesedli jste do jiného auta s automatem, a i když se vám zdálo na první pohled, že je všechno jednoduché a stejné, jelikož levá noha klidně spočívá vedle pedálů a ruce můžete mít jen na volantu, tak hned v prvním momentě, kdy se má zabrzdit, hledá levá noha automaticky spojku, která tam ale není. Místo toho brzdí dvě nohy a vy prudce brzdíte, pás se zařezává do těla a ti od rány spustí salvu sprostých slov. Ne nadarmo se říká, že zvyk je železná košile.
Po nějaké době tedy už necháte levou nohu odpočívat a zjistíte, že řízení s automatem má své nevýhody. Auto si řadí samo, motor se nijak nepřetáčí, nemusíte koordinovat spojku ani řadicí páku a velká spousta úkonů v řízení odpadá. Pokud to zjednodušíme, na vás zbývá jen držet směr jízdy a přidávat plyn či brzdit. Na začátku jízdy musíte zařadit D a hurá do provozu.
Pravdou je, že těm, kteří vyznávají sportovní jízdu, bude manuál velmi chybět . Je velká spousta těch, kteří potřebují mít v ruce šaltrpáku a střihat nohama po pedálech. Chtějí mít svého miláčka pod kontrolou a podřadit si, když potřebují rychle předjet a kromě toho zrychlovat a posouvat pákou po jednotlivých převodových stupních.
To, co je u automatických převodovek nejdůležitější, je dodržování pravidelné péče a údržby. Je velmi důležité dodržovat výměnu oleje, protože jakýkoliv olej, který je nekvalitní, výrazně snižuje její životnost a může mít za následek porouchání vozidla. Doporučuje se i dodržovat stanovenou značku oleje od výrobce.
Dalším velmi kritickým bodem je dodržování pravidelného servisu a to i částí automobilu, které nejsou na první pohled znát. Závada v jiných částech vozu může mít neblahý vliv na životnost a hlavně spolehlivost převodovky, která je automatická. Věřte, že oprava se může velmi prodražit. Nikdy nesmíte zapomínat na zařazení R nebo D, když auto opravdu stojí. Řazení za pohybu převodovce vůbec nesvědčí.